Op 17 oktober bezochten 12 afdelingsleden de technische avond ten schure van Ad Besems. Na een uitgebreide toelichting door Han van Rijen op DOT2, DOT3 en DOT4 én het gevaar van de aanwezigheid van water in de remvloeistof, werd in een aantal auto's het watergehalte van de remvloeistof gemeten. Zowel de twee aanwezigeTractions als de Landrover en de Eend bleken meer dan 3% water in de remolie te hebben. (Hoe dat kan in de eend die LHM in zijn potje heeft is niet helemaal duidelijk, omdat LHM geen water aantrekt, zoals de hygroscopisch remvloeistof wel doet).

 

 

Met die kennis meende Fred v.d. Knaap dat dit een mooie gelegenheid was om de remvloeistof dan meteen maar te verversen, nu de auto op de brug kon. De werkwijze daarbij is in het kort als volgt: haal zoveel mogelijk remolie uit het voorraadreservoir, maak de onderzijde van het reservoir schoon met een lap en schroevendraaier, vul het reservoir met nieuwe remvloeistof. Laat iemand achter het stuur plaatsnemen die het rempedaal op commando intrapt tot op de bodem, terwijl je de nippel op het rechterachterwiel (het verst verwijderd van de hoofdremcylinder) losdraait en de remolie van hieruit met een slangetje opvangt in een (glazen) potje of blikje. Het rempedaal zakt en de remmer roept 'bodem!'. Dan draai je de nippel dicht, en roept 'trappen' . Dat herhaal je tot de vloeistof die uit de nippel stroomt helder is. Vervolgens het linkerachterwiel, het rechtervoorwiel en het linkervoorwiel op dezelfde wijze behandelen. Niet vergeten tussentijds remvloeistof bij te vullen, anders kun het circus nog een keer herhalen, maar dan om de lucht te verwijderen…. Tot slot een beschermdopje op de nippel van de cylinders, en klaar!

Agenda

November 2017
M D W D V Z Z
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Tractionweer?

Wie is online

We hebben 71 gasten en geen leden online