TAN Afdeling Rotterdam 
14 mei Technische avond
Gedacht was uit de doeken te doen hoe de moteur van onze voiture z'n werk doet. Dat zou gaan gebeuren aan de hand van een opengewerkte motor die in de club aanwezig is. Maar we gaan dit op een andere avond doen.
Want..... tijdens de hemelvaartrit naar Chalons-en-Champagne is de koppeling van de auto van Arie van Aken een beetje niet goed geworden. Om die reden
willen we op 14 mei de werking en revisie / montage van een koppelingsplaat en drukgroep behandelen.
Waarschijnlijk is er ook gelegenheid om te zien hoe je een distributieketting vervangt en een kettingspanner daarvoor in het distributiedeksel aanbrengt. Een spanner zorgt ervoor dat de ketting steeds strak staat, en dat leidt tot rustiger stationair draaien.
Om gesleep met zware dingen als motoren te voorkomen houden we de technische avond in de werkplaats van Arie van Aken. Die ligt aan de Mercuriusstraat 27, 3133 EM Vlaardingen
(industriewijk Vettenoordse polder, ter orientatie: tussen NS station Vlaardingen Centrum en Vlaardingen West, ten noorden van de spoorlijn)
De avond was bijzonder goed bezocht. Zeker 15 leden hadden de weg naar de werkplaats van Arie gevonden om mee te maken hoe je een nieuwe koppeling monteert en afstelt. Onze technische roerganger Han deed weer vakkundig uit de doeken hoe een en ander in zijn werk gaat. Omdat Arie de voorkeur had gegeven aan een diafragmakoppeling (voor het soepele aangrijpen) moest er een hulpring worden gemonteerd. Jammer dat het centreerbusje te groot was voor het gat in het vliegwiel...
Behalve de koppeling, is er ook een nieuwe distributieset gemonteerd. Met een kettingspanner. Dat zal te merken zijn bij het stationair draaien van de motor, immers is daardoor de timing van ontsteking en kleppen nauwkeuriger. Inmiddels is de motor weer teruggehangen in de voiture en gaat het werk dooor aan nog enkele kleine mankementen.... Bijvoorbeeld het vernieuwen van de veertjes in het schakelmechanisme achter het dashboard. Als je erbij zou kunnen was het zo gebeurd.....!!
Met dank aan Arie de Bruin voor de foto's!