Afdelingsnieuws Tanrdam voor exemplaar Traxion 1 november 2020.

Zes-cilindermotoren van de Traction vragen ook aandacht voor onderhoud. Bezigheden tot herstel van de versnellingsbak.:(Ad) diverse onderdelen vervangen o.a. kroonwiel en pignon aanpassing i.v.m. een klopgeest. Bij een andere six (Piet) : een kleppenspeeltje oftewel verwijderen koolaanslag op de zetels en stelen. Daarnaast deed Han revisiewerk.Hans Schuring had van de motor van zijn 6 cilinder een bouwpakket gemaakt om een onbestemd geluid te traceren. Bij een bevriende garagist gaat de motor er als laatste uit want de distributieketting moet ook onderzocht worden. Hoe het verder gaat met het onderzoek naar deze 2e klopgeest vernemen we graag. Het aanpakken van een roestplek en controle poelie etc etc bij een BL (Ron)kwam voor het voetlicht, maar ja dan moest wel het spatbord er af en de radiateur er uit. I.v.m. de hittegolf liep de restauratie uitstel op.Carel de Knegt reviseerde zijn Perfomoteur in eigen beheer. (zie foto) .Bas Minnaar deed verslag van Trouwritten met de Traction, o.a. te St.Niklaas en op een IJsselbrug die tijdelijk afgesloten was. Zie verder voor foto’s de website www.bastiaantrouwoldtimers of Facebook https://www.facebook.com/bastiaan.trouwoldtimers?comment_id=Y29tbWVudDozMzgwMjY5ODU1MzUwMTcyXzMzODc5MTc4MjEyNTIwNDI%3D. Op de terugweg van St Niklaas kwam hij in een file terecht en liepen de koelwatertemperatuur op. Als gepokt en gemazeld tractionist wist hij een oplossing door de motorkappen te openen en met lege waterflessen te ondersteunen. Niet om te zwartepieten maar je hoeft niet perse’naar het buitenland. In Nederland kun je ook naar Frankrijk,Egypte.Moskou,Napels,Retranchement,Siberie”,Zürich, Wahlwiller en Zoeke. Bas was met zijn Traction figurant in een film over de slag om De Schelde. O.a. Walcheren komt in beeld. Deze Slag 2e helft 1944 oftewel The Forgotten Battle, niet zo bekend als de Slag om Arnhem,was net zo belangrijk maar minder in de aandacht. April 2021 te zien in de filmhuizen Iets om te bekijken !. De remmen van zijn Traction zijn verleden jaar nog getest door Han van Rijen op de remmentestbank bij garage Huijgen te Barendrecht. Dat en met Bas aan het stuurwiel verzekert een veilige rit. De remmentestbank 24 oktober j.l. moest vanwege corona-maatregelen en geen animo worden afgezegd. Eind november/begin december gaan we in bestuur weer een concept-Jaarprogramma Tanrdam maken nu voor 2021. Het is nog ongewis wat de uitvoering gaat worden, wishfull thinking en covid-koffiedik-kijkend. Veel moeite en vrijwilligerstijd aan gespandeerd; om het te realiseren samen met afdelingsleden is de uitdaging.

Saluut

Ron Fidder