Afdelingsnieuws Tanrdam voor exemplaar Traxion 1 december 2020.

“Meet the Bentley boys”,schreven Henk en Irene Kleinendorst: “Corona is voorbij (nee dus), er is een nieuw Normaal (niet veel van te merken), we mogen weer van alles (maar: van alles een beetje). De traction-tank was aardig leeg, vullen dus en weer een beetje leegmaken. Eigenlijk meer iets voor de zondagochtend, maar gezien het weer werd het de zondagmiddag.Anders had ik ook niet ineens in het gebied bij Berkel en Rodenrijs een bijzonder silhouet in de spiegel zien opdoemen. Bij een spontane stopplaats iets verder bleek het om een Bentley uit 1948 te gaan, die uiterlijk niet veel werk hoefde te ondergaan, maar waarbij de motor wel wat kuren had gehad. Echter de twee broers die het ding gekocht hadden, waren bezig hem goed af te stellen en dit was een van hun proefritjes. Met herkenbaar enthousiasme vertelden ze over weerspannige zuigerveren, inlaatspruitsukken waar nog een handvol straalgrit in was blijven liggen, nieuwe zuigerbussen en wat je als rechtgeaarde benzinesnuiver zoal leuk en mooi vindt. Voor het eerst sinds de motor weer opgebouwd was, liep hij prachtig stationair. Vreugde! Het gesprek was een feest van herkenning, en het is leuk om de perikelen van gelijkgestemden te horen. Dan zijn de zwarte nagels, de schrammen en bloedingen, en de frustraties over een afgeslagen motor bij een groen verkeerslicht gauw vergeten.” Andere afdelingsleden hadden ook een plezierrit: Govert en Nel van Nimwegen zijn kanjers van het eerste uur,echte clubmensen en altijd betrokken. Samen de hobby beleven stimuleert en dat is ook voor velen een voorbeeld. Govert is ook lid van de Patan, de club van achterwiel aangedreven Citroëns. Met hun B12 ondernamen ze vanaf 9 september een toertocht via toeristische wegen van Oud-Beijerland naar Eext. 13.09 was daar een ontmoeting op afstand –coronasafe en een dito rit van de Patan. Via de pont bij Amerongen waar een andere pontganger spontaan voor hen betaalde uit bewondering voor de automobiel reden ze naar de Veluwe. Garderen,Uddel en Elspeet werd gepasseerd waarna in Nunspeet bij uw secretaris werd overnacht. Ook op de terugweg was “De Herder”een pleisterplaats om de paarden uit te spannen en een glas Ranja aanmaaklimonade te drinken. Een bezoek aan het monument “Het Verscholen Dorp”(zie internet) met aangename weersomstandigheden was onderdeel van de tussenstop.De motor van de B12 maakte een mooi snorrend geluid en de temperatuur van het uitlaatspruitstuk was 137 graden (met de infraroodmeter gemeten). In een kleine 3 uur rijden bereikten ze met tussenstop voor koffie en baguette fromage de plaats Eext. Daar kon. op camping Schaopvolte, de De Waard tent opgezet worden naast andere Patanners. Een geslaagde trip en evenement in eigen land., In het januarinummer Traxion naar verwachting een blik op het concept-programma Afdeling Tanrdam 2021 en andere nieuwigheden.

Saluut

Ron Fidder

Foto’s Henk en Irene, foto’s Govert en Nel. Met B12 en bij verscholen dorp.

De Slag om Arnhem was een luchtlanding en veldslag tijdens de Tweede Wereldoorlog die van 17 tot 25 september 1944 in en rond de stad Arnhem plaatsvond, als onderdeel van Operatie Market Garden. Het is, na de Slag om de Schelde, de grootste operatie op Nederlands grondgebied tijdens de Tweede Wereldoorlog.Er is een museum in Hotel/Villa Hartenstein in Oosterbeek. Jaarlijks zijn er herdenkingen en droppings van parachutisten op de Ginkelse Heide bij Ede.Dat evenement is in 2020 aangepast met een alternatief programma. . Enige jaren terug was daar een veteraan op hoge leeftijd die een (tandem) sprong maakte en het er goed van afbracht. Net als een andere ijzervreter, een Britse veteraan op hoge leeftijd 90+in een verpleeghuis in Zuid-Engeland die nog een laatste keer aan de herdenking van Dday in Normandië wilde deelnemen. Van de directie mocht het niet. Enkele dagen voor 4 juni waren ze hem kwijt. Bij de rechtstreekse televisieuitzending van de ceremonies zagen ze hem zitten in de rij naast de presidenten. Die oudjes doen het nog best. Aanleiding genoeg om te onderzoeken hoe het zit met met de activiteiten van de tractionveteranen in onze Afdeling. Oftewel wie zet de waterpomptanden in het Tractionblik.?